دانشکده علوم و فن آ وریهای نوین پزشکی
به مناسبت سومین سال راه اندازی و پذیرش دانشجو در رشته علوم بیومدیکال مقایسه ای
به مناسبت سومین سال راه اندازی و پذیرش دانشجو در رشته علوم بیومدیکال مقایسه ای
به مناسبت سومین سال راه اندازی و پذیرش دانشجو در رشته علوم بیومدیکال مقایسه ای در مقطع دکتری تخصصی در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چکیده ای از صحبت های جناب آقای دکتر امین درخشان فر، مدیر گروه این رشته در ذیل آورده شده است:
پزشکی مقایسه ای و تجربی (Comparative and Experimental Medicine) به آن دسته از علومی اطلاق می شود که عهده دار تحقیقات پزشکی تجربی درون تنی (In-vivo) بر مبنای مدل های حیوانی است. کاربرد مدل های حیوانی برای شناخت بیماری های انسان، کشف داروها و روش های درمانی جدید سابقه ای طولانی دارد. از 106 جایزه نوبل پزشکی از ابتدا تاکنون، 94 فقره مستقیما مبتنی بر استفاده از مدل های حیوانی بوده است و از سال 1979 تاکنون، به جز یک مورد، همه جوایز نوبل به پژوهش های درون تنی و استفاده از مدل های زنده اختصاص یافته اند. مراکز پزشکی مقایسه ای و تجربی متولی انجام پژوهش های پزشکی بر اساس مدل های زنده آزمایشگاهی هستند و این مطالعات باید به نحوی انجام شود که نتایج آن قابل تعمیم به انسان باشد.
آقای دکتر امین درخشان فر، مدیر گروه علوم بیومدیکال مقایسه ای درباره اهمیت رشته علوم بیومدیکال مقایسه ای افزود:
جهت سامان بخشی به مطالعات In-vivo در ایران و تربیت کادرهای متخصص، گروهی از اساتید مجرب دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نخستین بار در کشور و منطقه، اقدام به راه اندازی رشته علوم بیومدیکال مقایسه ای (Comparative Biomedical Sciences) در مقطع دکتری تخصصی نموده اند.
ایشان ضمن تشریح بیشتر اهداف و رسالت این رشته اعلام کرد:
همه متخصصینی که در زمینه پاتوبیولوژی، علوم پایه پزشکی و نیز تمام متخصصین علوم بالینی که جهت مطالعات تجربی خود از حیوانات مدل اعم از گونه های آزمایشگاهی و یا پستانداران رده بالاتر استفاده می کنند، به منظور ارزیابی نتیجه تحقیقات خود به متخصصینی نیازمندند که به طور مقایسه ای قادر به تشخیص انواع ضایعات و جراحات در بافت های حیوانی باشند. این نیاز انکار ناپذیر سبب شده تا در چهار دهه اخیر رشته ای با عنوان علوم بیومدیکال مقایسه ای در برترین دانشگاه های دنیا راه اندازی گردد.
مدیر گروه علوم بیومدیکال مقایسه ای در ادامه به جایگاه شغلی فارغ التحصیلان این رشته نیز اشاره کرد:
از آنجا که دانش آموختگان این رشته برای نخستین بار در ایران به چرخه فعالیت های علمی و پژوهشی وارد می شوند، لذا طیف وسیعی از وظایف محوله را به شرح ذیل بر دوش خواهند کشید:
· ارائه مشاوره در همه پژوهش هایی که مبتنی بر استفاده از مدل های زنده آزمایشگاهی هستند.
· سامان بخشی به پژوهش های درون تنی از جمله اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی.
· تدوین متدهای صحیح پژوهش های تجربی درون تنی.
· راه اندازی چرخه تولید حیوانات ترانسژنیک.
· ایجاد و مدیریت مراکز تولید و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی و همچنین مراکز پزشکی مقایسه ای و تجربی.
ایشان در پایان صحبت های خود اعلام کردند که حضور بیومدیکالیست های مقایسه ای به سرعت و دقت مطالعات درون تنی می افزاید و از هدر رفت منابع مالی ممانعت می نماید. علاوه بر این، صحت یافته های تجربی در مدل های زنده امکان تعمیم نتایج به انسان و انجام کارآزمایی های بالینی را تسهیل می نماید.
نظر دهید