نوروساینس یا علوم اعصاب، به مطالعه سیستم عصبی می پردازد و درک ما را از افکار، هیجانات و رفتار انسان ارتقاء می بخشد. انجمن نوروساینس در سال ۱۹۶۹بنیان نهاده شد اما مطالعه مغز به زمان مصر باستان و ایران قدیم بر می گردد.
نوروساینس عرصه علمی ادغام یافته است که حوزه های مختلف پایه مانند بیولوژی، شیمی، فیزیک، فلسفه، مهندسی، انفورماتیک و علوم بالینی را دربر می گیرد. نوروساینس از وسایل مختلف برای بررسی مولکولها، سلولها و شبکه های عصبی استفاده می نمایدکه حاصل آن دستیابی به نحوه تشکیل و عملکرد طبیعی سیستم عصبی و شناخت اختلالاتی است که درشرایط پاتولوژیک ایجاد می شود.
در این رشته دانش آموختگان پس از آشنایی با روش ها و فنون تدریس و تحقیق در زمینه علوم اعصاب، با درک ویژگی عملکردی سلول و شبکه های عصبی در انسان و مدل های آزمایشگاهی و با بهره گیری از روش های نوین به آموزش و تحقیق می پردازند و از این رهگذر، زمینه را برای فراگیری بهتر علوم پزشکی فراهم ساخته و در راستای تامین و ارتقای سلامت جامعه سهیم می شوند.
با توجه به ماهیت چند بعدی علوم اعصاب و در راستای گام برداشتن در حوزه علوم و فناوریهای نوین پزشکی ناگزیر از ایجاد گرایش های تخصصی در این رشته می باشیم. بصورتیکه دانش آموختگان این رشته در یکی از گرایشات علوم اعصاب از جمله سلولی و مولکولی، علوم رفتاری و شناختی، محاسباتی Computational)) و بالینی فعالیت نموده یا ادامه تحصیل دهند.
تبدیل شدن به قطب آموزش، پژوهش و ارایه خدمات علوم اعصاب، سلامت مغز و کارآیی عصب شناختی در جنوب ایران بر پایه بالا ترین استاندارد آموزشی-پژوهشی و کارکرد پایدار و مبتنی بر شواهد طی ۵ سال پیش رو
- تربیت متخصصین و پژوهشگران تراز اول در زمینه مطالعات مغز، شناخت و رفتار و تامین و پایش زیر ساخت ارایه خدمات سلامت مغز در چارچوب اهداف دانشگاه نسل سوم
- تلاش برای ارتقای آموزش و ترویج فرهنگ سلامت مغز
- توسعه دانش ساختاری ، عملکردی، مولکولی و الکتریکی مغز در میان دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه علوم اعصاب
- همکاری با متخصصین با هدف به کارگیری شاخص های کمی به دست آمده به عنوان ابزاری در قضاوت های بالینی
- پژوهش در زمینه توانمند سازی عصب-شناختی در افراد با مشاغل حساس
- طراحی آزمایش برای مشاوره های حرفه ای و مدیریت استعداد
- طراحی آزمون غربالگری شناختی برای اختلالات یادگیری وحافظه
- تولید ابزار ، نرم افزار ها ودستگاه های ارزیابی عصبی شناختی در نمونه های بالینی (با تاکید بر بهبود حافظه، توجه، کارکرد های اجرایی و تصمیم گیری در بیماران مبتلا به زوال عقل، حوادث عروقی، تومور ها و آسیب های مغزی ، صرع، MS، اختلالات نافذ رشد و اعتیاد)
- تولید ابزار مداخله شناختی به زبان فارسی در نمونه های بالینی (توانبخشی شناختی و درمان رفتاری شناختی)
- ارزیابی شاخص ها، طراحی و تدوین پروتکل مداخله در اختلال عصبی و شناختی
۱. مطالعات پایه و ترجمانی در حوزه علوم اعصاب سلولی مولکولی، علوم اعصاب باز ساختی- سلول های بنیادی، نورو فیزیولوژی، نوروفارماکولوژی، نورومورفولوژی و استریولوژی، نوروژنتیک، نورولوژی شناختی، اختلالات خواب، علوم اعصاب سیستمی، علوم اعصاب محاسباتی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب بالینی
۲. پژوهش های مبتنی بر ارزیابی عصبی- شناختی- رفتاری فردی ( حافظه، یادگیری، توجه، زبان، کارکردهای اجرایی و زمان واکنش) و بازتوانی یا اصلاح عصبی- شناختی با ابزارهای رفتاری، کاغذی- مدادی، الکترو مکانیکال، سخت افزاری یا کامپیوتری در آسیب ها و اختلالات عصبی- شناختی- رفتاری
۳. پژوهش های مبتنی برتوانمند سازی شناختی مبنتی بر شواهد (Evidence-Based Cognitive Empowerment) در افراد واجد شرایط شغلی خاص
۴. پژوهش های مبتنی برتحریک الکتریکی فراجمجمه ای tDCS, tACS ، TRNS و TPCS در ناکارامدی های عصبی- شناختی
۵. پژوهش های مبتنی برالکتروانسفالوگرافی کمی ۱۶و ۳۲ کاناله و تفسیر تحلیلی داده ها
۶. طراحی پژوهش و به کارگیری روش های کمی در ارزیابی عصب-شناختی مرتبط با خواب و تشخیص و درمان اختلالات مربوطه
۷. پژوهش های مبتنی بر نوروتکنولوژی در سنجش و بازتوانی اختلالات شناختی و تنظیمات هیجانی (CER) در نا کارامدی های عصبی- شناختی
توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان:
· مهارتهای ارتباطی و تعامل با محققین در سطوح مختلف ملی و در تیم طراحی ارائه مراقبتهای درمانی و توانبخشی و ...
· مهارتهای آموزشی
· پژوهش و نگارش ، نقد و انتشار مقالات علمی
· مهارتهای مدیریت برای تبیین سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، سازماندهی و پایش چالش های موجود در کنترل بیماری های مرتبط با سیستم عصبی
· نظارت و ارزشیابی
· مهارت ارتباط با صنعت و تبدیل ایده به محصول
توانمندی های اختصاصی مورد انتظار برای دانش اموختگان بر حسب حوزه تخصصی :
· توانایی طراحی ، اجرا و تحلیل و ارزشیابی مطالعات در سطح مولکولی، ساختاری، رفتاری، شناختی و کارکردی مغز در حوزه حیوانی و انسانی
· استفاده هدفمند از فناوری ها و تجهیزات تخصصی در زمینه علوم اعصاب
· طراحی و مدیریت آزمایشگاه های علوم اعصاب در حوزه مطالعات حیوانی و انسانی
· بهره برداری از تکنیک های دقیق و جدید برای شناسایی نورومارکرها
· مدل سازی عصبی شناختی طراحی و بومی سازی آزمون های شناختی
· بکارگیری تکنولوژی های نوین عصبی شناختی در ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه علوم اعصاب
تعداد دانشجویان دکتری گروه تا مهر ۱۴۰۲: ۲۷ نفر
تعداد دانش آموختگان تا مهر ۱۴۰۲: ۱۰ نفر
تعداد اعضای هیات علمی پیوسته: ۱ نفر
تعداد اعضای هیات علمی وابسته: ۵ نفر
عضو متخصص غیر هیات علمی ( ظریب کا): ۱ نفر
آزمایشگاه مستقل: ۲
کارشناس: ۱نفر
· کوریکولوم آموزشی رشته علوم اعصاب
· سند سیاست ارتقای روان جامعه
· سیاست های کلی سلامت رهبری
· سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی
· نظر سنجی از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان