نوروساینس یا علوم اعصاب، به مطالعه سیستم عصبی می پردازد و درک ما را از افکار، هیجانات و رفتار انسان ارتقاء می بخشد. انجمن نوروساینس در سال ۱۹۶۹بنیان نهاده شد اما مطالعه مغز به زمان مصر باستان و ایران قدیم بر می گردد.
نوروساینس عرصه علمی ادغام یافته است که حوزه های مختلف پایه مانند بیولوژی، شیمی، فیزیک، فلسفه، مهندسی، انفورماتیک و علوم بالینی را دربر می گیرد. نوروساینس از وسایل مختلف برای بررسی مولکولها، سلولها و شبکه های عصبی استفاده می نمایدکه حاصل آن دستیابی به نحوه تشکیل و عملکرد طبیعی سیستم عصبی و شناخت اختلالاتی است که درشرایط پاتولوژیک ایجاد می شود.
در این رشته دانش آموختگان پس از آشنایی با روش ها و فنون تدریس و تحقیق در زمینه علوم اعصاب، با درک ویژگی عملکردی سلول و شبکه های عصبی در انسان و مدل های آزمایشگاهی و با بهره گیری از روش های نوین به آموزش و تحقیق می پردازند و از این رهگذر، زمینه را برای فراگیری بهتر علوم پزشکی فراهم ساخته و در راستای تامین و ارتقای سلامت جامعه سهیم می شوند.
با توجه به ماهیت چند بعدی علوم اعصاب و در راستای گام برداشتن در حوزه علوم و فناوریهای نوین پزشکی ناگزیر از ایجاد گرایش های تخصصی در این رشته می باشیم. بصورتیکه دانش آموختگان این رشته در یکی از گرایشات علوم اعصاب از جمله سلولی و مولکولی، علوم رفتاری و شناختی، محاسباتی Computational)) و بالینی فعالیت نموده یا ادامه تحصیل دهند
این گروه با هدف تبدیل شدن به قطب آموزش، پژوهش و خدمات سلامت مغز در جنوب ایران، در پی ارتقای فرهنگ سلامت مغز و تربیت متخصصان برجسته در زمینههای شناخت و رفتار است. رسالت آن شامل توسعه دانش ساختاری، عملکردی و مولکولی مغز، طراحی ابزارها و پروتکلهای ارزیابی و مداخله شناختی، و پژوهشهای پیشرفته در توانمندسازی شناختی افراد با مشاغل حساس میباشد. همکاریهای بینرشتهای برای بهکارگیری شاخصهای کمی در تصمیمات بالینی، استفاده از فناوریهایی مانند تحریک فراجمجمهای و EEG، و تولید نرمافزارها و تجهیزات عصبی-شناختی از اولویتهای گروه است. همچنین، این مرکز نقش کلیدی در طراحی آزمایشهای حرفهای، غربالگری اختلالات یادگیری، و توسعه مداخلات شناختی فارسی ایفا میکند. پژوهشهای نوروتکنولوژیک مرتبط با تنظیم هیجانی، ارزیابی خواب، و بازتوانی شناختی نیز در چارچوب اهداف دانشگاه نسل سوم دنبال میشود.
پژوهشی:
طراحی، اجرا، تحلیل و ارزشیابی پژوهش ها و پروژه های مرتبط با علوم اعصاب، شناخت و رفتار
نگارش و ارزیابی انتقادی مقالات علمی و کاربرد علمی فرضیه ها و روش های آن ها
مشارکت در پروژه ها و پژوهش های ملی منطقه ای و بین المللی
آموزشی:
نیازسنجی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی علوم اعصاب و آموزش علوم اعصاب در مقاطع مختلف رشته های پایه و بالینی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
تدوین ترویج و نشر آموزه های علوم اعصاب برای عموم
آموزش روش های توانمندسازی شناختی و پیشگیری از اختلالات و بیماری های عصبی روانی
خدماتی:
طراحی، تولید و به کارگیری تجهیزات و نرم افزارهای مرتبط با علوم اعصاب
همکاری با شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد
ارتباط با صنعت، ارائه ایده و تبدیل ایده به محصول فناوری
مشاوره ای:
ارائه خدمات مشاوره ای در طراحی مدل ها و فناوری های عصبی شناختی به متخصصین بالینی مانند نورولوژیست و روانپزشک
ارائه خدمات مشاوره ای در فرآینده های تشخیص، ارزیابی و درمان در حوزه اختلالات و بیماری های عصبی-شناختی با همکاری متخصصین بالینی
مشاوره در تدوین استانداردهای ملی و بین المللی در حیطه های مرتبط با علوم اعصاب
توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان:
· مهارتهای ارتباطی و تعامل با محققین در سطوح مختلف ملی و در تیم طراحی ارائه مراقبتهای درمانی و توانبخشی و ...
· مهارتهای آموزشی
· پژوهش و نگارش ، نقد و انتشار مقالات علمی
· مهارتهای مدیریت برای تبیین سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، سازماندهی و پایش چالش های موجود در کنترل بیماری های مرتبط با سیستم عصبی
· نظارت و ارزشیابی
· مهارت ارتباط با صنعت و تبدیل ایده به محصول
توانمندی های اختصاصی مورد انتظار برای دانش اموختگان بر حسب حوزه تخصصی :
· توانایی طراحی ، اجرا و تحلیل و ارزشیابی مطالعات در سطح مولکولی، ساختاری، رفتاری، شناختی و کارکردی مغز در حوزه حیوانی و انسانی
· استفاده هدفمند از فناوری ها و تجهیزات تخصصی در زمینه علوم اعصاب
· طراحی و مدیریت آزمایشگاه های علوم اعصاب در حوزه مطالعات حیوانی و انسانی
· بهره برداری از تکنیک های دقیق و جدید برای شناسایی نورومارکرها
· مدل سازی عصبی شناختی طراحی و بومی سازی آزمون های شناختی
· بکارگیری تکنولوژی های نوین عصبی شناختی در ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه علوم اعصاب