پیشرفت سریع و روزافزون دانش و علوم زیستی در عرصه های گوناگون حیات به خصوص ورود فن آوری های نوین در علوم پزشکی لزوم تربیت متخصصین و محققین کارآمد را، که بتواند با استفاده از علوم و فنون جدید در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها و ارتقاء سلامت جامعه با تکیه بر اساس و اصول زیست شناختی حیات نقش غیر قابل انکار خود را ایفا نمایند، دو چندان نموده است. دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جهت نیل به دانش فنی روز دنیا از سال 1387 در صدد تاسیس دانشکده علوم و فن آوری های نوین پزشکی برآمد.
بدین منظور این دانشکده از ابتدای مهر ماه سال 1391 با حذف کلمه مجازی و با تاسیس دفتر موقت فصل جدیدی را در فعالیت خود شروع نمود. فعالیت آموزشی این دانشکده در تربیت متخصصین در مقاطع فوق لیسانس در رشته نانوفناوری پزشکی و دکترا در رشته های پزشکی مولکولی، بیولوژی تولید مثل، بیوتکنولوژی (زیست فناوری)، علوم اعصاب، مهندسی بافت و علوم سلولی-کاربردی می باشد.
 
دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی: دانشکده نسل سوم

در هردوره ای از تاریخ، گونه ای از دانشگاه تجلی نموده و آرام آرام جای خود را به دانشگاهی دیگر می دهد. در قرون وسطی، دانشگاه یک نهاد اسکولاستیک بود که جستجوی راستی و کشف حقیقت جهان و آموزش رهبران آینده جامعه را هدف خود قرارداده بود. اما در دوران خردگرایی، خلق دانش به دومین هدف دانشگاه تبدیل شد و خلق دانش بر پایه پژوهش استوار گردید و دانشمندان پژوهشگر در دانشگاه نسل دوم، به سان طبقه جدیدی از نخبگان ظهور یافتند. در دانشگاه نسل سوم که نقش برجسته های آن هنوز در حال توسعه هستند، ماموریت سومی فراتر از آموزش و پژوهش تعریف گردید که همانا "انتقال توانمندی ها"به جامعه است.
در هر دوره ای از تاریخ، نهادهای علمی که به عنوان دانشگاه یا آکادمی شناخته می شدند، علیرغم تفاوت در روش ها و الگوهای فعالیت، در یک اصل مشترک بودند و آن کمک به رفع نیازهای جامعه از مجرای تولید دانش کاربردی و کاربست آن در عرصه عمل بوده است. این امر مهم، دانشگاه ها را بر آن داشت تا برای حیات خود در هزاره سوم، ماموریت ویژه ای متصور شوند که آن ماموریت، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان است.