• 1403/08/06
  • - تعداد بازدید: 72
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دانشکده علوم و فن آوری های نوین پزشکی

گفتگو با دکتر محمدعلی درخشان مدیر گروه وعضو هیئت علمی گروه نانو فناوری پزشکی

 

 1- آقای دکتر محمدعلی درخشان از خودتان شروع کنیم، اینکه اهل کجا هستید و زندگی تحصیلی خود را چگونه گذرانده اید؟

 اصالتاً اهل شهرستان ارسنجان در استان فارس هستم. تحصیلات مقطع کارشناسی را در رشته بیولوژی و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نانوفناوری پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده ام.

2- چرا این رشته را انتخاب کردید و چگونه به این رشته علاقه مند شدید؟

با توجه به علاقه مندی شخصی به حوزه علوم و فناوریهای بین رشته ای و هم زمان با تأسیس رشته نانوفناوری پزشکی در ایران، این رشته را جهت تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری تخصصی انتخاب کردم. مشورت با اساتید بنیانگذار این رشته از جمله استاد دکتر سعید سرکار و استاد دکتر سید مهدی رضایت نقش اصلی را در این انتخاب داشته است.

3- با توجه به اینکه شما مدیر گروه رشته نانوفناوری پزشکی هستید این رشته را چگونه معرفی می کنید و چگونه دانشجویان را دعوت به انتخاب این رشته در تحصیلات تکمیلی می کنید؟

گروه آموزشی نانوفناوری پزشکی در دانشکده علوم و فناوریهای نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اساس رسالت تعریف شده توسط هیات بورد کشوری این رشته و همچنین، کوریکولوم آموزشی مربوطه، پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD) را برعهده دارد. رسالت (مأموریت) این رشته، تربیت متخصصانی توانمند است که ابزارها و فرمولاسیونهایی متشکل از ساختارهایی در ابعاد نانومتری (1 تا 100 نانومتر) را طراحی کرده و در جهت بهبود کیفیت بهداشت، تشخیص و درمان بیماریها به کار گیرند. دانش آموختگان این گروه آموزشی، توانمندی لازم در طراحی و ساخت محصولات بهداشتی مبتنی بر نانوفناوری (مانند ماسکهای نانوالیاف، ضدعفونی کننده ها و ترکیبات ضدباکتری، ضد قارچی و ضد انگلی نانوذره ای و ...)،  کیتها و ابزارهای تشخیص سریع عوامل بیماریزا و بهبود کیفیت روشهای تصویربرداری بالینی با استفاده از نانوذرات، طراحی فرمولاسیونهای نوین دارورسانی بویژه جهت بیماریهای صعب العلاج و هزینه بر (سرطان، دیابت و ...)، طراحی سامانه های نوین ژن رسانی و همچنین، تهیه نانوساختارهای مورد نیاز جهت ترمیم بافت (پزشکی بازساختی) را خواهند داشت.

با توجه به ماهیت بین رشته ای نانوفناوری پزشکی، امکان همگرایی و استفاده از توانمندیهای زمینه های مختلف علم و فناوری بویژه در حوزه­ی زیست-پزشکی برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته نانوفناوری پزشکی فراهم است.

4- لطفاً در مورد گروه نانوفناوری پزشکی و تاریخچه تأسیس آن مختصری برای مخاطبان ما توضیح دهید؟

در ایران، برنامه آموزشی و سرفصل دروس دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته نانوفناوری پزشکی در سال 1384 به تصویب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی رسید و به این ترتیب اولین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این رشته در سال 1385 در دانشکده فناوری های نوین در دانشگاه علوم پزشکی تهران، پذیرفته شدند. برنامه آموزشی و سر فصل دروس دوره‌ی دکترای تخصصی (Ph.D)  ناپیوسته نانوفناوری پزشکی نیز در سال 1385 مصوب، و اولین دانشجویان این مقطع در سال 1386 در دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی پذیرفته شدند. در این راستا گروه نانوفناوری پزشکی دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1392 با پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد تأسیس شد و  پذیرش دانشجویان مقطع دکتری تخصصی نیز از سال 1398 انجام شده است.

همچنین، گروه آموزشی نانوفناوری پزشکی شیراز، با تأسیس رشته Medical Nanotechnology در سال 1402، پذیرش دانشجوی خارجی را آغاز کرده است.

5- در مورد تعداد دانشجویان و هیئت علمی گروه نانوفناوری پزشکی نیز اطلاعاتی بدهید؟

 گروه نانوفناوری پزشکی، تاکنون بیش از 50 دانش آموخته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی داشته است و در حال حاضر، 16 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 12 دانشجو در مقطع دکتری تخصصی در این گروه آموزشی مشغول به تحصیل هستند. اعضای هیات علمی تمام وقت گروه شامل، دکتر اسماعیل میرزایی، دکتر علی محمد امانی و دکتر رقیه وکیلی است و همچنین، دکتر امیر آزادی، دکتر احمد غلامی و دکتر علیرضا ابراهیمی نژاد به عنوان اساتید مدعو گروه، جهت تدریس بخشی از دروس هر مقطع آموزشی، همکاری دارند.

 

6- چه کمبودهایی چه از لحاظ آموزشی و چه از لحاظ امکانات آزمایشگاهی در رشته نانوفناوری پزشکی وجود دارد و برای رفع آن چه اقداماتی انجام شده است؟

خوشبختانه، با تلاشهای صورت گرفته توسط اعضای محترم هیات علمی گروه و با همکاری دانشجویان و هیات رئیسه دانشکده، امکانات آزمایشگاهی مناسبی جهت پیشبرد اهداف پژوهشی گروه فراهم شده است. در آزمایشگاه نانوفناوری پزشکی با استفاده از تجهیزات و دستگاههای عمومی و اختصاصی (فریزدرایر، استیرر، دستگاه الکتروشیمی، دستگاه الکتروریسی، سانتریفیوژدور بالا، هود شیمیایی، دستگاه Contact angle، نانودراپ، آون، فریزرهای 20- و 80-درجه سانتیگراد،ترازوی دقیق، یخساز، کپسول نیتروژن و اکسترودر) امکان ساخت نانومواد و نانوساختارها جهت پژوهشهای معمول نانوفناوری پزشکی فراهم است. همچنین، امکانات اتاق کشت سلول، انکوباتور، هود لامینار، میکروسکوپ فلورسانس و سانتریفیوژ اختصاصی جهت انجام مطالعات سلولی، در دانشکده پیش بینی شده است.

7-آینده گروه نانوفناوری پزشکی را چگونه پیش بینی می کنید؟

با توجه به ماهیت بین رشته ای و رسالت رشته در جهت حل مسائل  اصلی حوزه بهداشت و درمان، و با توجه به آینده نگری بازار محصولات نانوفناوری پزشکی که توسط موسسات معتبر ملی و بین المللی انجام شده است، پیش بینی میشود که حوزه آموزش، پژوهش و توسعه فناوری نانو تا چند دهه آینده همچنان با بیشترین استقبال از طرف دانشگاه، صنعت و جامعه مواجه باشد.

  8- از تجربه های کاری و درس هایی که از آن گرفته اید صحبت کنید؟

در طول چند سالی که این رشته در دانشکده علوم و فناوریهای نوین پزشکی تأسیس شده، تلاش همه اعضای محترم هیات علمی گروه بر مهارت افزایی دانشجویان بوده و بر این اساس، علاوه بر واحدهای تدریس شده در کلاس، برنامه بازدید از نمایشگاههای تخصصی نانوفناوری، بازدید از صنایع و شرکتهای دانش بنیان و برگزاری همایش بین المللی پیگیری شده است.

با تمرکز بر افزایش توان ایده پردازی دانشجویان گروه با دیدگاه تولید محصول، رویداد فناورانه نانوبازار برنامه ریزی شده و به زودی اجرا میشود.

همچنین، پذیرش دانشجوی خارجی تجربه­ی جدیدی در جهت افزایش فعالیت بین المللی گروه نانوفناوری پزشکی بوده است.

 9-  در پایان اگر صحبتی با مسئولان و دانشجویان دارید بفرمایید؟

به عنوان سخن آخر، باید از اعضای محترم هیات علمی گروه و دانشجویان که در پیشبرد موفق برنامه های آموزشی و پژوهشی گروه آموزشی نانوفناوری پزشکی نقش داشته اند، سپاسگزاری کنم.

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشکده
  • کد خبری : 111606
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید