تعریف رشته: نوروساینس یا علوم اعصاب، به مطالعه سیستم عصبی می پردازد و درک ما را از افکار، هیجانات و رفتار انسان ارتقاء می بخشد. انجمن نوروساینس در سال ۱۹۶۹بنیان نهاده شد اما مطالعه مغز به زمان مصر باستان و ایران قدیم بر می گردد.

نوروساینس عرصه علمی ادغام یافته است که حوزه های مختلف پایه مانند بیولوژی، شیمی، فیزیک، فلسفه، مهندسی، انفورماتیک و علوم بالینی را دربر می گیرد. نوروساینس از وسایل مختلف برای بررسی مولکولها، سلولها و شبکه های عصبی استفاده می نمایدکه حاصل آن دستیابی به نحوه تشکیل و عملکرد طبیعی سیستم عصبی و شناخت اختلالاتی است که درشرایط پاتولوژیک ایجاد می شود.

در این رشته دانش آموختگان پس از آشنایی با روش ها و فنون تدریس و تحقیق در زمینه علوم اعصاب، با درک ویژگی عملکردی سلول و شبکه های عصبی در انسان و مدل های آزمایشگاهی و با بهره گیری از روش های نوین به آموزش و تحقیق می پردازند و از این رهگذر، زمینه را برای فراگیری بهتر علوم پزشکی فراهم ساخته و در راستای تامین و ارتقای سلامت جامعه سهیم می شوند.با توجه به ماهیت چند بعدی علوم اعصاب و در راستای گام برداشتن در حوزه علوم و فناوریهای نوین پزشکی ناگزیر از ایجاد گرایش های تخصصی در این رشته می باشیم. بصورتیکه دانش آموختگان این رشته در یکی از گرایشات علوم اعصاب از جمله سلولی و مولکولی، علوم رفتاری و شناختی، محاسباتی Computational)) و بالینی فعالیت نموده یا ادامه تحصیل دهند.

 

نحوه پذیرش دانشجو: پذیرش داوطلبان  از طریق شرکت در آزمون های ورودی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد.

 

اهداف رشته:  تربیت متخصصین و پژوهشگران تراز اول در زمینه مطالعات مغز، شناخت و رفتار و تامین و پایش زیر ساخت ارایه خدمات سلامت مغز در چارچوب اهداف دانشگاه نسل سوم

-         تلاش برای ارتقای آموزش و ترویج فرهنگ سلامت مغز

-          توسعه دانش ساختاری ، عملکردی، مولکولی و الکتریکی مغز در میان دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه علوم اعصاب

-         همکاری با متخصصین با هدف به کارگیری شاخص های کمی به دست آمده به عنوان ابزاری در قضاوت های بالینی

-         پژوهش در زمینه توانمند سازی عصب-شناختی در افراد با مشاغل حساس

-          طراحی آزمایش برای مشاوره های حرفه ای و مدیریت استعداد

-          طراحی آزمون غربالگری شناختی برای اختلالات یادگیری وحافظه

-         تولید ابزار ، نرم افزار ها ودستگاه های ارزیابی عصبی شناختی در نمونه های بالینی (با تاکید بر بهبود حافظه، توجه، کارکرد های اجرایی و تصمیم گیری در بیماران مبتلا به زوال عقل، حوادث عروقی، تومور ها و آسیب های             مغزی ، صرع، MS، اختلالات نافذ رشد و اعتیاد)

-         تولید ابزار مداخله شناختی به زبان فارسی در نمونه های بالینی (توانبخشی شناختی و درمان رفتاری شناختی)

-         ارزیابی شاخص ها، طراحی و تدوین پروتکل مداخله در اختلال عصبی و شناختی

 

شرح وظایف حرفه ای:  

در زمینه پژوهشی:

  • طراحی ، اجرا و تحلیل و ارزشیابی پژوهش ها و پروژه های مرتبط با علوم اعصاب، شناخت و رفتار
  • طراحی و اجرای پژوهش مرتبط با علوم اعصاب بر اساس نیازهای جامعه
  • مشارکت در پروژه ها و پژوهش های ملی، منطقه ای و بین المللی
  • نگارش و ارزیابی انتقادی مقالات علمی

در زمینه آموزشی:

  • طراحی و تدوین برنامه های آموزشی در زمینه علوم اعصاب.
  • آموزش روش های توانمندسازی شناختی و پیشگیری از اختلالات و بیماری های عصبی-روانی
  • طراحی و تدوین روشهای بهینه جهت آموزش دانشجویان و انجام نوآوری ها و خلاقیت های لازم در این رابطه

در زمینه خدماتی:

  • طراحی و مدیریت آزمایشگاه های علوم اعصاب در حوزه مطالعات حیوانی و انسانی
  • بکارگیری تکنولوژی های نوین عصبی شناختی در ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه علوم اعصاب
  • طراحی، تولید و به کارگیری تجهیزات و نرم افزارهای مرتبط با علوم اعصاب
  • همکاری با شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد
  • مشارکت در پروژه های محصول محور با همکاری متخصصین صنایع داروسازی و مهندسی پزشکی

 

جایگاه شغلی دانش آموختگان:

دارندگان مدرک دکترای تخصصی (Ph.D.) در رشته علوم اعصاب می توانند در جایگاه های زیر انجام وظیفه نمایند:

  • در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و مراکز تحقیقاتی به عنوان مدرس و محقق
  • در مراکز تولیدی و خدماتی مثل صنعت داروسازی، مهندسی پزشکی
  • در نظام های آموزشی و تعلیم و تربیتی برای خدمات تخصصی عصبی-شناختی
  • در مراکز بازتوانی و حوزه های بالینی به منظور مشارکت در ارائه خدمات تخصصی عصبی-شناختی تحت نظارت درمانگر
  • در شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و بخش خصوصی جهت طراحی، تولید و بکارگیری تجهیزات و نرم افزارهای مرتبط با علوم اعصاب

مداخلات و فعالیت های نوآورانه آموزشی:

  • انواع کنفرانس های داخل بخشی، بین بخشی، بین رشته ای و بین دانشگاهی
  • سمینار
  • بحث در گروه های کوچک
  • کارگاه های آموزشی
  • ژورنال کلاب
  • بارش افکار
  • Self-study
  • کار عملی در آزمایشگاه

روش تدریس:

  • آموزش های استاد محوری، دانشجو محوری و یا تلفیقی
  • آموزش مبتنی بر موضوع
  • آموزش آزمایشگاهی

روش های ارزیابی:

  • آزمون کتبی
  • آزمون های شفاهی
  • آزمون های عملی
  • آزمون تعاملی رایانه ای