پیشینه

نوروساینس یا علوم اعصاب، به مطالعه سیستم عصبی می پردازد و درک ما را از افکار، هیجانات و رفتار انسان ارتقاء می بخشد. انجمن نوروساینس در سال ۱۹۶۹بنیان نهاده شد اما مطالعه مغز به زمان مصر باستان و ایران قدیم بر می گردد.

نوروساینس عرصه علمی ادغام یافته است که حوزه های مختلف پایه مانند بیولوژی، شیمی، فیزیک، فلسفه، مهندسی، انفورماتیک و علوم بالینی را دربر می گیرد. نوروساینس از وسایل مختلف برای بررسی مولکولها، سلولها و شبکه های عصبی استفاده می نمایدکه حاصل آن دستیابی به نحوه تشکیل و عملکرد طبیعی سیستم عصبی و شناخت اختلالاتی است که درشرایط پاتولوژیک ایجاد می شود.

در این رشته دانش آموختگان پس از آشنایی با روش ها و فنون تدریس و تحقیق در زمینه علوم اعصاب، با درک ویژگی عملکردی سلول و شبکه های عصبی در انسان و مدل های آزمایشگاهی و با بهره گیری از روش های نوین به آموزش و تحقیق می پردازند و از این رهگذر، زمینه را برای فراگیری بهتر علوم پزشکی فراهم ساخته و در راستای تامین و ارتقای سلامت جامعه سهیم می شوند.


با توجه به ماهیت چند بعدی علوم اعصاب و در راستای گام برداشتن در حوزه علوم و فناوریهای نوین پزشکی ناگزیر از ایجاد گرایش های تخصصی در این رشته می باشیم. بصورتیکه دانش آموختگان این رشته در یکی از گرایشات علوم اعصاب از جمله سلولی و مولکولی، علوم رفتاری و شناختی، محاسباتی Computational)) و بالینی فعالیت نموده یا ادامه تحصیل دهند.

 

چشم انداز

تبدیل شدن به قطب آموزش، پژوهش و ارایه خدمات علوم اعصاب، سلامت مغز و کارآیی عصب شناختی در جنوب ایران بر پایه بالا ترین استاندارد آموزشی-پژوهشی و کارکرد پایدار و مبتنی بر شواهد طی ۵ سال پیش رو

 

اهداف و رسالت

-         تربیت متخصصین و پژوهشگران تراز اول در زمینه مطالعات مغز، شناخت و رفتار و تامین و پایش زیر ساخت ارایه خدمات سلامت مغز در چارچوب اهداف دانشگاه نسل سوم

-         تلاش برای ارتقای آموزش و ترویج فرهنگ سلامت مغز

-          توسعه دانش ساختاری ، عملکردی، مولکولی و الکتریکی مغز در میان دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به حوزه علوم اعصاب

-         همکاری با متخصصین با هدف به کارگیری شاخص های کمی به دست آمده به عنوان ابزاری در قضاوت های بالینی

-         پژوهش در زمینه توانمند سازی عصب-شناختی در افراد با مشاغل حساس

-          طراحی آزمایش برای مشاوره های حرفه ای و مدیریت استعداد

-          طراحی آزمون غربالگری شناختی برای اختلالات یادگیری وحافظه

-         تولید ابزار ، نرم افزار ها ودستگاه های ارزیابی عصبی شناختی در نمونه های بالینی (با تاکید بر بهبود حافظه، توجه، کارکرد های اجرایی و تصمیم گیری در بیماران مبتلا به زوال عقل، حوادث عروقی، تومور ها و آسیب های             مغزی ، صرع، MS، اختلالات نافذ رشد و اعتیاد)

-         تولید ابزار مداخله شناختی به زبان فارسی در نمونه های بالینی (توانبخشی شناختی و درمان رفتاری شناختی)

-         ارزیابی شاخص ها، طراحی و تدوین پروتکل مداخله در اختلال عصبی و شناختی

 

توانمندی ها و ظرفیت های گروه

۱. مطالعات پایه و ترجمانی در حوزه علوم اعصاب سلولی مولکولی، علوم اعصاب باز ساختی- سلول های بنیادی، نورو فیزیولوژی، نوروفارماکولوژی، نورومورفولوژی و استریولوژی، نوروژنتیک، نورولوژی شناختی، اختلالات خواب، علوم اعصاب سیستمی، علوم اعصاب محاسباتی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب بالینی

۲. پژوهش های مبتنی بر ارزیابی عصبی- شناختی- رفتاری فردی ( حافظه، یادگیری، توجه، زبان، کارکردهای اجرایی و زمان واکنش) و بازتوانی یا اصلاح عصبی- شناختی با ابزارهای رفتاری، کاغذی- مدادی، الکترو مکانیکال، سخت افزاری یا کامپیوتری در آسیب ها و اختلالات عصبی- شناختی- رفتاری

۳. پژوهش های مبتنی برتوانمند سازی شناختی مبنتی بر شواهد (Evidence-Based Cognitive Empowerment) در افراد واجد شرایط شغلی خاص

۴. پژوهش های مبتنی برتحریک الکتریکی فراجمجمه ای tDCS, tACS ، TRNS و TPCS در ناکارامدی های عصبی- شناختی

۵. پژوهش های مبتنی برالکتروانسفالوگرافی کمی ۱۶و ۳۲ کاناله و تفسیر تحلیلی داده ها

۶. طراحی پژوهش و به کارگیری روش های کمی در ارزیابی عصب-شناختی مرتبط با خواب و تشخیص و درمان اختلالات مربوطه

۷. پژوهش های مبتنی بر نوروتکنولوژی در سنجش و بازتوانی اختلالات شناختی و تنظیمات هیجانی (CER) در نا کارامدی های عصبی- شناختی

 

 توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای دانش آموختگان 

   توانمندی های عمومی مورد انتظار برای دانش آموختگان:

·        مهارتهای ارتباطی و تعامل با محققین در سطوح مختلف ملی و در تیم طراحی ارائه مراقبتهای درمانی و توانبخشی و ...

·        مهارتهای آموزشی

·        پژوهش و نگارش ، نقد و انتشار مقالات علمی

·        مهارتهای مدیریت برای تبیین سیاست گذاری ، برنامه ریزی ، سازماندهی و پایش چالش های موجود در کنترل بیماری های مرتبط با سیستم عصبی

·        نظارت و ارزشیابی

·        مهارت ارتباط با صنعت و تبدیل ایده به محصول

 

     توانمندی های اختصاصی مورد انتظار برای دانش اموختگان بر حسب حوزه تخصصی :

·         توانایی طراحی ، اجرا و تحلیل و ارزشیابی مطالعات در سطح مولکولی، ساختاری، رفتاری، شناختی و کارکردی مغز در حوزه حیوانی و انسانی

·        استفاده هدفمند از فناوری ها و تجهیزات تخصصی در زمینه علوم اعصاب

·        طراحی و مدیریت آزمایشگاه های علوم اعصاب در حوزه مطالعات حیوانی و انسانی

·        بهره برداری از تکنیک های دقیق و جدید برای شناسایی نورومارکرها

·        مدل سازی عصبی شناختی طراحی و بومی سازی آزمون های شناختی

·        بکارگیری تکنولوژی های نوین عصبی شناختی در ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه علوم اعصاب

 

ساختار گروه علوم اعصاب

تعداد دانشجویان دکتری گروه تا مهر ۱۴۰۲: ۲۷ نفر

تعداد دانش آموختگان تا مهر ۱۴۰۲: ۱۰ نفر

تعداد اعضای هیات علمی پیوسته: ۱ نفر

تعداد اعضای هیات علمی وابسته: ۵ نفر

عضو متخصص غیر هیات علمی ( ظریب کا): ۱ نفر

آزمایشگاه مستقل: ۲

کارشناس: ۱نفر

 

تدوین شده بر اساس

·        کوریکولوم آموزشی رشته علوم اعصاب

·        سند سیاست ارتقای روان جامعه

·        سیاست های کلی سلامت رهبری

·        سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

·        نظر سنجی از اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان